Een nieuw boekjaar begint. Wat nu?


 

Voor veel ondernemers is 31 december de afsluitdatum van hun boekjaar, dat dan samenloopt met een gewoon kalenderjaar. De jaarafsluiting behoort tot het takenpakket van je dossierbeheerder/boekhouder. Maar wat kan je als klant zelf doen, vanuit je eigen werkplek? We geven een aantal tips mee om het oude jaar goed af te ronden en het nieuwe boekjaar voor te bereiden.

In de praktijk merken we op dat bepaalde zaken soms vergeten worden. Daarom zetten we alle aandachtspunten nog even op een rijtje.

Wat moet je doen?

  1. Check of al je verkoopfacturen van het afgelopen boekjaar zijn verstuurd.
  2. In het nieuwe boekjaar start je met een nieuwe nummering voor je verkoopfacturen van dat jaar.
  3. Op 31 december (of de effectieve afsluitdatum van je boekjaar als die op een andere datum valt) tel je het best eens manueel je kas na. Je cash geld in kas moet overeenstemmen met je kasboek.
  4. Maak je voorraad op, d.w.z. tel je stock.
  5. Heb je een huurcontract met je vennootschap, maak dan een onkostennota op de laatste dag van het boekjaar. In het huurcontract staat wat je moet aanrekenen voor bv. elektriciteit, gas, onderhoud verwarming …

Wat houd je in gedachten voor het nieuwe boekjaar?

  1. Ga je een nieuwe lening aan, bezorg dan meteen de aflossingstabel en het contract aan je dossierbeheerder, of laad ze op in DfiscDaily bij ‘Diverse documenten’.
  2. Koop je een nieuwe wagen, stuur dan het inschrijvingsbewijs én het gelijkvormigheidsattest door naar je dossierbeheerder.

Vragen of advies?

Heb je vragen over deze materie? Aarzel niet om je dossierbeheerder bij Dfisc te contacteren: 050 39 25 23 – office@dfisc.be.