Een nieuw (boek)jaar begint en wat nu?


 

Voor veel ondernemers is 31/12 een afsluitdatum van een boekjaar, wat meteen samenloopt met een gewoon kalenderjaar. Een boekjaar afsluiten behoort tot het takenpakket van je dossierbeheerder/boekhouder maar wat kan je doen als klant, vanuit je eigen werkplek?

We merken soms op dat er in de praktijk bepaalde zaken vergeten worden dus we zetten graag nog even alles op een rijtje voor jou.

Wat doe je best wel?

  1. Check of al je verkoopfacturen van het afgelopen boekjaar zijn verstuurd
  2. Bij het uitsturen van een factuur in het nieuwe boekjaar start je met een nieuwe nummering
  3. Op 31/12 (of andere dag sluiting boekjaar) tel je best eens manueel je kas na. Je cash geld in kas moet overeenstemmen met je kasboek.
  4. je voorraad opmaken = stocktelling
  5. heb je een huurcontract t.o.v. je vennootschap, dan maak je een onkostennota op de laatste dag van het boekjaar (in het huurcontract staat er wat je moet aanrekenen bv. elektriciteit, gas, onderhoud verwarming, …)

Wat houd je in gedachten voor het nieuwe boekjaar?

  1. ga je een nieuwe lening aan, bezorg dan meteen de aflossingstabel en het contract aan je dossierbeheerder (of laad deze op bij diverse documenten in DfiscDaily)
  2. koop je een nieuwe wagen, stuur dan je inschrijvingsbewijs én gelijkvormigheidsattest door naar je dossierbeheerder

Vragen over deze materie? Aarzel niet om je dossierbeheerder bij Dfisc te contacteren: algemeen 050 39 25 23 – office@dfisc.be