Verplichte melding van buitenlandse rekeningen: hoe doe je dat?


 

Sinds aanslagjaar 2012 is het wettelijk verplicht om het bestaan van buitenlandse rekeningen te melden aan de overheid. Je moet het Centraal aanspreekpunt (CAP) hiervan op de hoogte stellen. Alles verloopt via de Nationale Bank van België. Dit is een issue dat wij jaarlijks tegenkomen bij de aangifte personenbelasting. Daarom zetten we hier nog even alle praktische info op een rij voor het melden van buitenlandse rekeningen.

Waar gaat het over?

In het kader van de antiwitwaswetgeving wil de overheid meer zicht krijgen op het buitenlandse vermogen van Belgen. Daarom is het verplicht om buitenlandse rekeningen te melden.

Dat gebeurt op twee manieren: in de aangifte personenbelasting én via het Centraal aanspreekpunt (CAP).

De aangifte personenbelasting verzorgt Dfisc voor jou als je daarvoor kiest, maar de melding aan het CAP moet je zelf doen! Lees dus goed de onderstaande info.

Aangifte personenbelasting

Sinds aanslagjaar 2012 is de melding van buitenlandse rekeningen verplicht in de jaarlijkse aangifte personenbelasting.

In de aangifte is een vak voorzien waarin je melding moet maken van de buitenlandse rekening(en) waarvan de belastingplichtige houder is of geweest is tijdens het belastbare tijdperk. Dat geldt ook voor de buitenlandse rekening(en) van de echtgeno(o)t(e) of van de kinderen waarvan de inkomsten bij die van de ouders zijn gevoegd.

Dfisc zorgt ervoor dat de juiste rubrieken ingevuld zijn in jouw aangifte personenbelasting.

Melding aan het CAP

Sinds 2015 moet je de buitenlandse rekeningnummers ook meedelen aan het CAP. Dit moet je zelf doen.

Wanneer?

Ten laatste op hetzelfde ogenblik als het indienen van de aangifte personenbelasting.

Waar?

Op www.nbb.be/nl/kredietcentrales/centraal-aanspreekpunt/buitenlandse-rekeningen

Hoe?

Klik door naar ‘Praktische modaliteiten’: www.nbb.be/nl/kredietcentrales/centraal-aanspreekpunt/buitenlandse-rekeningen/praktische-modaliteiten-voor-de

Je kan de aangifte kan op twee manieren doen:

  • Elektronisch met je eID-kaart
  • Met de standaarddocumenten
    Je kan deze downloaden of aanvragen via een e-mail naar cap.pcc@nbb.be of door te schrijven naar de NBB.

Melding via het internet kan alleen voor nieuwe rekeningen of om gewijzigde gegevens van eerder gemelde rekeningen in te brengen. Je kan de databank niet consulteren om te zien welke informatie je vroeger hebt meegedeeld.

Vragen of advies?

Heb je hulp nodig bij het melden van je buitenlandse rekeningen? Contacteer Dfisc via office@dfisc.be of bel naar 050 39 25 23.

Voor meer technische en specifieke vragen voor de NBB kan je terecht bij het Contact center van de Federale overheidsdienst Financiën op tel. 0257 257 57 (elke werkdag van 8 tot 17 uur).