Maatschappelijk verantwoord ondernemen


 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen of MVO is een term die sterk begint te leven. Het was ook het thema van een netwerkavond van The Bridge Brugge, met vier sprekers. Een van hen, Jocelijn Geurts van Axudo, bracht een antwoord op drie vragen die ondernemers zich stellen over MVO. Graag delen we die in deze blog.

Dit blogbericht is hoofdzakelijk een samenvatting van de woorden van Jocelijn, aangevuld met enkele visies en uitspraken van de andere sprekers. Zij kwamen elk om beurt aan bod tijdens dit coronaproof evenement, georganiseerd door The Bridge Brugge. Dat is een initiatief voor ondernemers uit de Brugse regio, gesteund door ondernemers en organisaties die welvaart en welzijn door ondernemerschap willen ondersteunen.

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)?

It’s all about balance

In het ‘normale’ ondernemerschap gaat het over winst maken. Ofwel: met zo weinig mogelijk input zoveel mogelijk output genereren.

Als je maatschappelijk verantwoord wil ondernemen, streef je in de beslissingen die je neemt naar een balans tussen drie pijlers (3 P’s):

  • People – het menselijke aspect
  • Planet – de planeet
  • Profit – winst

Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen

In 2015 hebben de Verenigde Naties Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen vastgelegd voor de nieuwe, mondiale duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030. Deze Sustainable Development Goals (SDGs) worden gepromoot als wereldwijde doelstellingen voor duurzame ontwikkeling.

Het komt erop neer dat dit de 3 P’s zijn, uitgebreid naar 17 ankerpunten, die dan nog eens 169 niches bevatten waar je rond kan werken.

Als start-up ben je bevoorrecht:

Je kan meteen de juiste doelstellingen toepassen of bekendmaken in je ondernemersverhaal.

Het is dus zeker handig om deze doelstellingen te bekijken en alvast met één ervan te starten! De ene doelstelling zal voor jouw onderneming al meer toepasbaar zijn dan de andere. Dat is afhankelijk van de sector waarin je werkt, de manier van werken met je toeleveranciers, jouw waarden als bedrijf en ondernemer …

Integratie van MVO is belangrijk

Een eenmalige actie voor een goed doel is geen MVO. Eén keer een pannenkoekenbak organiseren met je team en de opbrengst schenken aan de Warmste Week is mooi, maar niet voldoende.

Je acties en intenties rond MVO moeten geïntegreerd zijn in de waardeketen van je bedrijf. Je moet MVO met andere woorden opnemen in het DNA van je onderneming. Dat is een werk van lange adem. Om het op bovenstaand voorbeeld toe te passen: als je bv. jaarlijks een deeltje van je winst aan de Warmste Week schenkt, kom je al dichter in de buurt van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Waarom aan MVO doen?

Jocelijn van Axudo is van mening dat MVO zeker zijn voordelen heeft. Zij is geen boekhouder 😉 maar voor haar is een opbrengst op te delen in twee soorten:

  • directe opbrengst: euro’s, omzet die je wint of kosten die je niet maakt;
  • indirecte opbrengst: reputatiewinst, of een aantrekkelijk bedrijf zijn zodat je goede talenten aantrekt.

Laten we deze vormen van opbrengst even in detail bekijken:

  1. De klant vraagt meer en meer naar duurzaamheid: duurzame producten, hervulbare verpakkingen … Je kan je bijvoorbeeld engageren om als verkoper van kledij niet samen te werken met leveranciers die mogelijk een beroep doen op kinderarbeid. Heb je een webshop, lever je goederen dan af in een kartonnen envelop of doos en gebruik geen plastic (bv. JBC).
  2. (Toekomstige) Medewerkers (meestal jonge profielen) worden meer en meer aangetrokken door het groene, duurzame aspect van ondernemen. Zij willen eigenlijk wel zien of een onderneming daarmee bezig is of niet. Kan je aantonen dat je aan MVO doet, dan zullen zij misschien sneller de stap zetten om bij jou te komen werken (bv. Torfs).
  3. Als ondernemer ga je soms op zoek naar zingeving. Je vraagt je af waar je mee bezig bent. Wel, als je door MVO iets kan teruggeven aan de maatschappij, zal dat je misschien nieuwe moed geven!

Hoe begin je aan maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Starten met maatschappelijk verantwoord ondernemen hoeft niet altijd veel geld te kosten of lastig te zijn. Soms gaat het gewoon om een andere mindset.

Een aantal kleine, snelle tips:

  • Het jaarlijkse personeelsfeestje laten doorgaan in een sociaal restaurant.
  • Een sociaal teambuilding-event organiseren, bv. een ecotour in een bepaalde stad. Je bezoekt enkele leuke adresjes tijdens een wandeling en krijgt er uitleg over de werking.
  • Besparen op inkt. Er bestaat een lettertype dat je kan downloaden waardoor je 50% minder inkt verbruikt: Ecofont.

Langetermijnvisie

Als je openstaat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en dat ook met je medewerkers communiceert, dan is dat zeker een moment om rond de tafel te gaan zitten.

Je kan brainstormen over hoe je MVO kan aanpakken in jouw onderneming. Je neemt de 17 ankerpunten erbij en je bent vertrokken. Lijkt het je toch nog tijdrovend of ver van je bed, dan kan je ook samenwerken met een externe partner die al een tijdje bezig is met MVO, zoals Jocelijn.

Ook vanuit Dfisc staan we zeker achter deze intenties en geloven we in de waarden van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Geen grote strategische plannen, maar acties met impact.

Meer info?

Wil je meer info over hoe te starten met maatschappelijk verantwoord ondernemen? Contacteer Jocelijn via jocelijn@axudo.be, of Steven van Dfisc die jou in contact kan brengen met haar. Veel succes!