Blog

 

Duurzaam ondernemen en samenwerken

Deze blog beschrijft de podcast die gaat over het duurzaam ondernemen en samenwerken in een KMO in België en in het mkb in Nederland. De podcast gaat in op de verschillen tussen de ondernemingen in beide landen, over duurzaam personeelsbeleid en over een duurzame samenwerking tussen Steven Decorte van Dfisc en Dirk-Jan de Jeu van MKBTR. Het gesprek eindigt met een noot over het belang van een eerlijk verhaal over duurzaamheid. Benieuwd naar alle details die deze twee ondernemers op antenne gooien? Lees dan hier verder. Ook de link naar de podcast ontbreekt niet!
 

Over de belastingdruk in België (2022)

Deze zomer gaf Steven een inleiding tijdens een ondernemersevent over het fiscale landschap in België. Toegegeven, de belastingdruk is zwaar in België. Zo vieren we onze taks freedom day (de dag waarop je voor jezelf begint te werken, ipv de fiscus) op 14/07/2022. Meer dan de helft van het jaar werken we dus niet voor onszelf. Zoals velen weten, staat Steven (in naam van Dfisc) voor een eerlijk en haalbaar belastingssysteem. In deze blog vind je een throwback naar zijn keynote.
 

Dfisc: voor ondernemers, door ondernemers

Expertise en ondernemend bloed: hét recept voor sterk doelgericht advies Dfisc is een kei in de begeleiding van eenmanszaken en vennootschappen voor hun boekhouding, btw, fiscaliteit en advies. En vzw’s en vrije beroepers ervaren net dezelfde uitdagingen als zelfstandigen. Ook voor hen speelt Dfisc een meedenkende, adviserende rol. Daarom gooien we steeds weer onze uitgebreide expertise in de strijd om onze klanten te helpen groeien. Maar er is meer. Dfisc voor ondernemers, door ondernemers.
 

Blijf op koers als freelancer met zicht op je kerncijfers

Als freelancer moet je met heel wat dingen tegelijk bezig zijn. De inhoud van je zelfstandige activiteit staat voorop, maar heb je ook voldoende zicht op de cijfers van je onderneming? Door een viertal kerncijfers regelmatig op te volgen blijf je als freelancer op koers en kan je tijdig bijsturen waar nodig. Dfisc Daily biedt je een snel en praktisch overzicht van deze KPI’s of key performance indicators, die voor jou als freelancer-consultant van belang zijn.
 

Starten als zelfstandige na een carrière op hoog niveau? Het kan!

Een goed betaalde job als hooggeplaatst werknemer met tal van voordelen en de zekerheid van een vast loon. Maar er ontbreekt iets. Na al die veeleisende jaren droom je van meer. Anders. Vrijer. Toch houdt iets je tegen om jezelf te bevrijden uit die gouden kooi en te starten voor jezelf. Het is misschien wel de grootste professionele uitdaging waar je ooit voor stond. Dfisc ontzorgt en begeleidt je van A tot Z in de sprong naar zelfstandige. We staan naast je. Every step of the way. Met ons gratis e-book over starten als freelance-consultant helpen we je op weg.
 

Verlaging maximale IPT-premies

De gelijkschakeling van de pensioenen van zelfstandigen en werknemers is goed nieuws. Wel gaat die positieve wending gepaard met veranderingen in de IPT of individuele pensioentoezegging. De levensverzekering biedt je de mogelijkheid om fiscaalvriendelijk een aanvullend pensioen op te bouwen. Om de fiscale aftrekbaarheid te blijven garanderen, bepaalt Dfisc de optimale IPT-premies voor je vennootschap.
 

Een bindende overeenkomst zonder handtekening, kan dat?

Het komt vaker voor dan je denkt: iemand doet zaken met een andere partij zonder dat daar een getekende overeenkomst over wordt opgemaakt. Betekent dit dat je de uitvoering van de overeenkomst niet kunt afdwingen? Of dat je nog onder het contract uit kunt? ‘De ander kan mij niets maken, want ik heb niets ondertekend’, is de redenering die je dan vaak hoort. Toch klopt die niet. Een bindende overeenkomst kan op vele manieren tot stand komen: schriftelijk, mondeling of zelfs via gedrag. Alleen zal je meestal een schriftelijk bewijs nodig hebben als het tot problemen komt. Deze blogpost maakt je wegwijs in de do’s en don’ts op het gebied van overeenkomsten.
 

Investeren in airco of andere klimatisering? Houd het hoofd koel

We hadden al enkele mooie warme dagen, maar voor je het weet is het weer zover en zitten we met z'n allen te puffen van de hitte. En dan snakt iedereen naar verkoeling. Als de warmte eenmaal binnen zit, krijg je ze moeilijk weer buiten. Slecht voor de productiviteit, want helder denken en veilig handelen wordt moeilijk als de temperaturen te hoog oplopen. Bovendien is extreme hitte schadelijk voor je gezondheid en die van je medewerkers. Investeren in airco of andere klimatisering kan daarom een verstandige zet zijn. Hoe pak je dat aan en wat kan je inbrengen als beroepskost in je eenmanszaak of vennootschap? En is airco de evidente keuze of zijn er ook duurzamere alternatieven? Dfisc helpt je het hoofd ook op zakelijk en fiscaal vlak koel te houden.
 

Waarom moet je kosten bewijzen met een factuur?

Iedere maand of kwartaal verzamel je facturen van gemaakte kosten voor je btw-aangifte. Het is belangrijk dat die facturen een gemaakte beroepskost vertegenwoordigen. Minstens even belangrijk is het feit dat je de kost bewijst met een factuur en niet met een (bestel)bon. Maar waarom juist?
 

Sta sterk in je schoenen met algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn niet het meest sexy onderwerp voor een ondernemer. De kleine lettertjes op een factuur of bestelbon: de meesten weten wel dat het nuttig en wellicht ook nodig is, maar velen lopen er met een grote boog omheen. ‘Mijn onderneming is daar te klein voor’, ‘ik werk op basis van vertrouwen’, ‘ik heb nog nooit echt problemen gehad met een klant …’ Toch loont het de moeite om tijd en energie te steken in het opstellen van goed onderbouwde algemene voorwaarden. Je kan er een hoop problemen mee vermijden en als ondernemer sta je tegenover je klanten veel sterker in je schoenen met duidelijke afspraken die je vooraf meedeelt.