Ondernemer Otolith buigt de coronacrisis om in een opportuniteit


 

The Bridge ging voor deze editie volledig digitaal omwille van social distancing. Brugse ondernemer Otolith buigt de coronacrisis om in een opportuniteit. Laat je hier inspireren door deze spreker.

David Ducheyne van Otolith

Waar we anders niet toekwamen, hebben we nu van de stapel gehaald en uitgeprobeerd

Otolith is een adviesbureau dat zich richt op het verbeteren van strategieën: helpen bij leiderschap, richten zich op conversaties, doen vooral interventies bij de klant, werken aan keynotes; kortom: zij komen normaal veel in contact met mensen.

Vanaf de uitbraak van de crisis gaven de klanten even aan om te stoppen, want strategie bepalen leek moeilijk in een coronatijd.

De medewerkers van Otolith konden dus niet meer bij de klanten gaan en men koos het pad van de digitalisering. Ondernemer Otolith buigt de coronacrisis om in een opportuniteit.

Opportuniteiten

Door duidelijk te maken dat het digitaal ook kon en te merken dat de klanten leiderschap nodig hadden vanop afstand, kwamen er heel veel vragen binnen en waren april en mei drukke maanden. Daar waar vroeger de klant effectief iemand wou zien op kantoor, merkte de klant nu dat het ook werkte vanaf afstand.

Zelfs prospectie en salesgesprekken gebeuren online; weliswaar niet op een koude manier maar menselijk. Het is belangrijk dat je dicht bij de klant gaat staan. Alles in deze business bleek mogelijk, maar al zegt David zelf: ” het is uiteraard niet hetzelfde als een face-to-face-gesprek. Het is minder energievol.”

Turnaround

Otolith maakte een turnaround ivm hun thema’s. Klanten werden aangesproken en er werd een andere inhoud gebracht. Het was belangrijk te weten dat de klanten door hadden voor wat je bij Otolith moest zijn of óók terecht kon.

Ook al eens dingen gratis doen; content delen met klanten. Via gratis webinars kan je aangeven wat belangrijk is te weten; voor het verdere advies neem je dan contact op.

Veerkracht bij ondernemend Vlaanderen

Otolith ziet veel mooie dingen gebeuren : mensen die zoeken naar oplossingen om toch tot 60% van de omzet te geraken, mensen die hun gedrag en aanbod hebben veranderd. Mensen zijn beginnen samenwerken. Dankzij een crisis blijven dingen gaan of misschien zelfs soms beter.

Wat na de crisis?

David is de mening toegedaan dat we voor een gesprek van een uurtje naar Brussel niet meer gaan heen en terug rijden. Zeker als we weten dat een videogesprek veel efficiënter werkt.

Advies

Mensen terugroepen naar kantoren; is nu wel nodig maar misschien niet meer voor de 100%. Otolith geeft nu advies aan bedrijven, hoe je telewerk implementeert na deze crisis. Ze spreken hier van ongeveer 2 (max.3) dagen per week.

Ik vraag me af wat we gaan overhouden na de crisis, het ‘willen’ contact hebben keert nu al een beetje terug.

In een crisis kan je ook de kans grijpen om te experimenteren; dingen van de stapel halen die je al lang wou doen en uitproberen.

Tip : hetzelfde doen als vroeger maar beter en heel dicht bij de klant staan (alles in realtime ontwikkelen en klaar staan voor je klant).

Contact

Otolith is klant bij Dfisc. Steven Decorte kan je altijd in contact brengen met David Ducheyne als je een bepaalde strategie wenst uit te bouwen of je een bepaalde coaching nodig acht of mail naar de consultant: info@otolith.be.

Dfisc kan daarnaast, complementair, instaan voor alle bedrijfsadvies.