Personal branding 1: Visie en storytellers


 

Dfisc is mede-organisator van The Bridge, een initiatief voor ondernemers uit de Brugse regio. Op die manier willen we onze cliënten blijven inspireren met nieuwe materie en ook eens buiten de cijfers treden. Het onderwerp tijdens de verjaardagseditie van The Bridge was ‘Branding, een hype of noodzaak?‘. Merkstrateeg Kristof Windels van skinn branding agency sprak in zijn keynote over het belang van visie en storytellers in personal branding.

Visie

Wees je bewust van associaties

Ons brein maakt constant associaties waarvan we ons zelf niet bewust zijn. De relatie tussen een vorm en de betekenis van woorden is niet willekeurig. Dat heeft het Bouba/Kiki-experiment zeker aangetoond.

Wie is volgens jou Bouba en wie Kiki?

Je zegt waarschijnlijk – net zoals 95% van de proefpersonen – dat het afgeronde figuurtje Bouba is. Je associeert die naam toch wel met de afgeronde contouren.

Begin met het waarom

Simon Sinek heeft een theorie uitgewerkt rond zijn model van The Golden Circle. Dat model bestaat uit drie niveaus waarop leiders en organisaties  denken, handelen en communiceren.

Het geheim zit in de volgorde. En het is interessant om dat geheim te willen ontrafelen en toe te passen in jouw onderneming.

De meeste organisaties communiceren van buiten naar binnen. Je weet bijvoorbeeld wat je verkoopt en sommigen weten ook hoe ze dat doen. Om dat ‘hoe’ naar buiten te brengen hanteert men soms een USP of Unique Selling Point. Maar meestal weet je niet waarom – Why. Waarom doe je iets, waarom verkoop jij net dát product, waarom moeten de mensen bij jou zijn?

Het mooie aan ondernemerschap is als je vanuit het midden naar buiten communiceert: vanuit de Why, met een overtuiging. Als je van binnen naar buiten werkt, geloven de mensen je boodschap. Volgens Sinek kopen de mensen waarom je doet wat je doet.

Kies je storyteller

In de presentatie kwamen enkele voorbeelden naar voren van grotere spelers uit de reclamewereld.

Wouter Torfs en Donald Muylle spreken als CEO zelf voor hun winkels en hun product, waarbij Torfs dan ook nog eens ‘Beste werkgever van Europa’ is. Carglass kiest er dan weer voor zijn werknemers te laten vertellen. Maar wees nu eerlijk: als je een sterretje in je voorruit hebt, denk je aan Carglass.

Bij Nespresso kozen ze een externe figuur, George Clooney, om hun verhaal te brengen – of toch alleszins het ‘beeld’ erbij te zijn.

Je moet je afvragen of je zelf de juiste persoon bent om je verhaal te verkopen.

No story without a storyteller

Denk functioneel

Om van binnen naar buiten te werken volg je het best een stappenplan en werk je alles goed uit.

  • Bepaal je businessstrategie: je missie, doelgroep, markt …
  • Leg dan vast wie je bent. Bepaal je brand-strategie: je waarden, je voordelen, je USP, waar je in gelooft …
  • Geef de tweede stap een identiteit: leg een huisstijl vast, ontwerp een logo, creëer een baseline …
  • Stel een communicatieplan op.
  • Voer alles uit en breng het naar buiten: via print, nieuwsberichten, een website, e-mailmarketing …

Meer info?

Dit is het eerste deel uit een themareeks van drie over personal branding. Lees ook onze andere artikels, Personal Branding 2 over verinnerlijken en passie delen, en Personal Branding 3 over waarden.

Van harte dank aan Kristof Windels voor deze uiteenzetting. Hij bracht zijn keynote in een 20-tal minuutjes op een netwerkavond van The Bridge in BLACKBOXX. The Bridge is een initiatief van The Mind Transformers, ING, Dfisc, Turbo, SD Worx, Xerius en Start&Go.

Wil je inspirerende avonden als deze niet missen, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Je wordt dan op de hoogte gehouden van alle data en thema’s.