Waarom elke boekhouder het marketingplan van zijn klant moet kennen?


 

Marketing is een marathon, geen sprint. Elke ondernemer wil zijn product naar buiten brengen. Op welke manier? Dat moet uitgemaakt worden, maar hiervoor is er wel een budget nodig. Ieder jaar iéts doen en uitwerken via een marketingplan, vinden wij een gezonde ingesteldheid.

Budgetteer

Een belangrijke tip die we toch willen meegeven is dat je best een budget vooropstelt voor je marketing en dit bij de start van het nieuwe jaar. Sommige hanteren een percentage van de omzet (wat je veel hoort is 1,2% van de omzet); anderen zetten in op de media naargelang hun bepaalde strategie.

Marketingplan

Om alles wat in kaart te brengen, stel je best een marketingplan op.

Ben je starter?

Bepaal dan eerst wie je bent, wat je doet en wie je doelgroep is. Welke kanalen ga je gebruiken, welke mensen wil je bereiken?

Ten tweede bepaal je wat je nodig hebt om dit plan te verwezenlijken. We geven er enkele mee: URL vastleggen, naam registreren, je huisstijl ontwikkelen, je businesspagina op Google juist invullen, …

Ben je al een tijdje bezig?

Kijk dan terug naar het afgelopen jaar of jaren. Op welke kanalen heb je dan ingezet, wat marcheerde en wat niet? Haal hieruit je budget voor het komende jaar en beslis wat je best doet om je doelgroep aan te spreken of te bereiken.

We kunnen samen met jou de facturen overlopen omtrent je publiciteit, online marketing, campagnes op sociale media, website, … en zien wat geloond heeft en wat niet.

CONCLUSIE

BRANDING (lees: marketing) is geen hype, maar een noodzaak voor je onderneming. Daar staat geld tegenover, dus dit moet meegerekend worden in je hele manier van aanpakken maar moet verantwoord én betaalbaar blijven. Vandaar even het goedgekeurd oog van je dossierbeheerder zodat ook de boekhouding past in het ‘marketingkleedje’.

TO DO

Waarom geen afspraak plannen om eens één en ander af te checken? Dfisc heeft heel wat klanten actief in joúw sector waardoor we kunnen steunen op heel wat ervaring. Door de diversiteit aan klanten kunnen we ook vergelijken en het gepaste advies meegeven aan jou want we leren ook uit onze klanten.