Werk aan je merk met een becijferd marketingplan


 

Marketing is een marathon, geen sprint. Elke ondernemer wil zijn product naar buiten brengen. Op welke manier? Dat moet uitgemaakt worden, maar daarvoor is wel een budget nodig. Ieder jaar iéts doen en uitwerken via een marketingplan vinden wij een gezonde ingesteldheid. Ook je marketing realistisch becijferen hoort daarbij. En daar kan Dfisc jou bij helpen.

Budgetteer

Een belangrijke tip: stel bij de start van het nieuwe jaar een budget voorop voor je marketing. Sommigen hanteren een percentage van hun omzet. (De percentages variëren van 0,5% tot 20%, afhankelijk van de sector, waarbij 10% een gemiddelde is.) Anderen zetten dan weer in op specifieke en gerichte media naargelang de strategie die ze bepaald hebben.

Marketingplan

Om je marketingacties in kaart te brengen stel je het best een marketingplan op.

Ben je een starter?

Bepaal eerst wie je bent, wat je doet en wie je doelgroep is. Welke kanalen ga je gebruiken, welke mensen wil je bereiken?

Ten tweede bepaal je wat je nodig hebt om dit plan te verwezenlijken. Bijvoorbeeld: een domeinnaam vastleggen, je bedrijfsnaam registreren, je huisstijl ontwikkelen, je businesspagina op Google juist invullen …

Ben je al een tijdje bezig?

Kijk dan terug naar het afgelopen jaar of de voorbije jaren. Op welke kanalen heb je ingezet, wat werkte goed, wat niet? Bepaal vanuit deze inzichten je budget voor het komende jaar en beslis wat je zal doen om je doelgroep aan te spreken of te bereiken.

Bij Dfisc kunnen we samen met jou de facturen overlopen voor je publiciteit, onlinemarketing, campagnes op sociale media, website … om te zien wat geloond heeft en wat niet.

Laat je adviseren

Branding – je eigen merk uitbouwen, lees: marketing – is geen hype, maar een noodzaak voor je onderneming. Daar staat geld tegenover, dus moet het meegerekend worden in de hele aanpak van je onderneming. Maar het moet ook verantwoord én betaalbaar blijven. Laat daarom gerust even het keurend oog van je dossierbeheerder over je marketingplan gaan, zodat het ook boekhoudkundig past in het totale plaatje.

To do

Waarom geen afspraak plannen om eens een en ander te checken? Dfisc heeft heel wat klanten die actief zijn in jouw sector. We kunnen dan ook steunen op heel wat ervaring. Door onze diversiteit aan klanten kunnen we bovendien vergelijken en jou gepast advies meegeven. Want wij leren ook van onze klanten.