Haal meer uit je boekhouding door facturen te delen
Onze dossierbeheerders merken soms nog eens twijfel bij de ondernemer, vooral op het einde van een kwartaal rond het doorsturen van facturen. Deze vraag speelt nog altijd: “Moet deze factuur nu doorgestuurd worden, want ik heb hem nog niet betaald?” En deze twijfel nemen we graag even weg want zo haal je meer uit je boekhouding.
Alle facturen die tot een bepaald kwartaal horen, moeten ook effectief in dat kwartaal verwerkt worden. Wat is het belang hiervan?
Veel ondernemers denken dat ze een factuur pas moeten doorgeven aan hun boekhouder wanneer ze die betaald hebben. Maar in België werkt de boekhouding niet op basis van betaling, maar op basis van datum van ontvangst of datum op de factuur. Waarom is dat nodig?
Je cijfers kloppen niet meer
Wanneer facturen niet tijdig aan de boekhouder bezorgd worden, krijg je een vertekend beeld van je kosten, marges en winst. Je denkt misschien dat je een mooi kwartaal achter de rug hebt, maar in werkelijkheid ontbreken er nog kosten die later plots “opduiken”. Dat maakt het moeilijk om goede beslissingen te nemen.
Onjuiste btw-aangiftes en risico op boetes
De btw-administratie verwacht dat alle facturen van een kwartaal ook in dat kwartaal opgenomen worden. Hou je facturen achter, dan kan je btw-aangifte fout zijn. De fiscus ziet dit niet als een kleine vergetelheid. Bij herhaling kunnen er boetes of controles volgen en dat wil je liever vermijden.
Je boekhouder verliest kostbare tijd
Als facturen te laat binnenkomen, moeten wij achteraf corrigeren of herindelen. Dat kost niet alleen extra tijd, maar verhoogt ook de kans op fouten. Snelle en volledige aanlevering zorgt voor een vlot dossier en een betaalbare jaarafsluiting en zo haal je meer uit je boekhouding.
Vlotter plannen, minder stress
Door facturen onmiddellijk door te sturen, blijft je administratie rustig en overzichtelijk. Je weet op elk moment waar je staat en je boekhouder kan je proactief adviseren. Zo vermijd je last-minute stress wanneer de deadline nadert voor een volgende btw-aangifte.

Klaar om je administratie slimmer aan te pakken?
Na het lezen hebben wij hopelijk jouw twijfel weggenomen. Nog even een praktisch voorbeeld met data:
–> BTW-aangifte kwartaal 3 (in te dienen in oktober)
- omhelst alle facturen met een factuurdatum tussen 01.07.20xx – 30.09.20xx
- dus alle facturen ook op datum van 30.09 moeten erbij, ook al zijn deze nog niet betaald, want de uiterste datum voor betaling zal in veel gevallen op 30.10 staan
Peppol
Ook wanneer facturen automatisch aangeleverd worden via het Peppol-netwerk, kan je de facturen doorsturen naar het “te verwerken”-gedeelte, naar de boekhouding dus, als deze factuur tot het kwartaal behoort.
Periodiek factureren en deze ook aanleveren maken je cijfers accuraat, daardoor kunnen we beter de jaarcijfers en bijhorende belastingdruk ramen.
Wil je graag weten hoe je jouw factuurstroom makkelijker kan organiseren of wens je begeleiding bij je boekhouding om er meer uit te halen? Aarzel zeker nooit om je dossierbeheerder te contacteren of hier de link naar onze contactpagina.
