De fundamenten van een schaalbare organisatie


 

Tijdens een netwerkevent van The Bridge Brugge kwamen drie bijzonder gedreven ondernemers vertellen hoe je naar een schaalbare organisatie kan gaan. Twee kernwoorden om alvast te onthouden: focus en DNA. We gaan er in deze blogpost dieper op in.

Wie ben je als ondernemer, waar sta je voor en waar wil je naartoe? Het zijn geen gemakkelijke vragen om te beantwoorden, maar erover nadenken helpt je om je focus te richten en keuzes te maken. Door heel helder te weten wie je bent en waar je voor staat, kan je je op een consistente manier profileren in je markt of vakgebied.

Kies voor minder diversiteit, dan kan je snel groeien.

Tijdens deze thema-avond werd gesproken over valkuilen en co-founders, we ontdekten drijfveren en vroegen of er aandacht was voor selfcare.

Eén item pikken we er even uit:

The value wedge

Spreker Pascal Persyn van Perpetos bracht een belangrijk model naar voren: the value wedge. In de afbeelding hierboven is maar één zone belangrijk, namelijk de ingekleurde. Die zone is een overlapping van je eigen onderneming, identiteit en DNA met die van je klant of prospect.

Stel je eens de volgende vragen:

  • Wat vindt een klant belangrijk?
  • Wat heeft een klant nog niet?
  • Waar is hij bereid voor te betalen?

Kan je hierop een antwoord bieden en jouw product aanbieden aan een klant die net dát zoekt, dan ben je geslaagd! Door die overlapping ontstaan er contracten en heb je een business. Het is daarbij ook belangrijk dat je je probeert te onderscheiden, dat je een uniek DNA hebt …

Andere overlappingszones zijn fout of moet je niet betrachten. Nagaan wat je concurrent doet, waar hij goed in is en hetzelfde willen proberen is bijvoorbeeld geen goed idee.

Doelgroepen

Onthoud dat iedere markt in feite drie doelgroepen heeft. Hiervoor grepen de sprekers terug naar de drie disciplines, bekend onder de Engelse termen:

  • Product leadership (focus op product)
  • Operational excellence (focus op proces)
  • Customer intimacy (focus op klantrelatie)

Tip

Zorg dat je op één as gewoon goed zit, namelijk die van proces of klantrelatie. Heb je geld over en ter beschikking, investeer dan in innovatie.

Om af te sluiten met de woorden van Benoit Strypsteen van IFIRMA: ‘Doe de juiste dingen op het juiste moment.’

Info

Geïnteresseerd in bruikbare ondernemersinfo als deze? Kom dan zeker eens naar een netwerkavond van The Bridge Brugge. Dit is een organisatie met meerdere partners: Rubicon, StartandGo, ING, Dfisc, OCBrugge, stad Brugge, Xerius, en SD Worx, gericht op ondernemers uit de Brugse regio.

De volgende data kunnen we alvast meegeven – mogelijkheid tot inschrijven en locaties volgen later:

  • 26 mei 2020 : Maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • 25 juni 2020: Balans lezen – wat zeggen de cijfers?