Voordelen van een digitaal platform voor de aangifte personenbelasting


 

Het is een jaarlijks terugkerend verhaal: de aangifte personenbelasting. Voor sommige mensen complex, en laat ons eerlijk zijn: iedereen verkiest een verhaal met een positief einde, namelijk een teruggave van belastingen. In deze blogpost stellen we een nieuw digitaal platform voor waarop we vanaf nu de nodige informatie en attesten voor je aangifte personenbelasting verzamelen. Gebruiksvriendelijk en overzichtelijk voor zowel de klant als de dossierbeheerder. Zo wordt het voorbereiden van je aangifte alweer een stuk eenvoudiger en overzichtelijker.

Mee met de digitale evolutie

Tot voor 2021 vroeg Dfisc fiscale attesten altijd op via e-mail. Als klant leverde je ons de attesten ofwel aan op papier, ofwel als pdf via een mailtje terug.

Zoals op zoveel domeinen is ook op het vlak van fiscale attesten een forse digitale evolutie merkbaar. Je ontvangt al veel attesten per mail, bijvoorbeeld van de kinderopvang, van sociale bijdragen … En de meeste attesten die gekend zijn bij de overheid, kan je raadplegen via MyMinfin, zoals loonfiches, aflossingen woonkrediet, pensioensparen, levensverzekering, dienstencheques …

Daarom stappen we bij Dfisc over op een nieuwe digitale tool, waarmee alle fiscale informatie en attesten online verzameld worden.

Wat heb je verdiend en uitgegeven?

De aangifte personenbelasting komt erop neer dat je jaarlijks aan de belastingadministratie doorgeeft wat je hebt verdiend en welke bedragen je hebt uitgegeven. Die laatste kunnen dan eventueel ook aftrekbare bestedingen zijn.

Dfisc kan al een beetje meekijken over je schouder, doordat wij je bij het ondertekenen van de opdrachtbrief als nieuwe klant een volmacht vragen voor MyMinfin. Op die manier kunnen wij jouw attesten raadplegen, je vorige aangiftes consulteren en bepaalde contracten en aktes inzien.

We willen onze klanten dan ook niet langer lastigvallen door attesten op te vragen waar we eigenlijk al toegang toe hebben.

Nieuwe pb-module in Clearfacts

Dfisc heeft gekozen voor een nieuwe samenwerkingstool in Clearfacts, de software die ook achter onze digitale tool Dfisc Daily zit. Via dit nieuwe digitale platform aangifte personenbelasting verzamelen we alle fiscale attesten en informatie van de klant.

Je krijgt van ons nog een e-mail met de nodige informatie om praktisch met deze tool aan de slag te gaan. Hieronder geven we alvast wat toelichting bij wat je mag verwachten.

Voordelen digitaal Dfisc

8 voordelen van het digitaal platform personenbelasting

  • Attesten vanuit MyMinfin zijn meteen gekoppeld aan de juiste rubriek in de aangifte: loonfiche bij inkomen, attest van een gift bij aftrekbare bestedingen …
  • Als klant kan je eenvoudig attesten toevoegen per rubriek.
  • Je kan notities maken over situaties die gewijzigd zijn of zaken die je dossierbeheerder moet weten.
  • Via gerichte vragen word je geholpen om belangrijke informatie in te geven, bv. over onroerende goederen (eigendom of verhuur), of je effectieve beroepskosten wil bewijzen, andere specifieke inkomsten …
  • Ook aan de aftrekbare bedragen word je herinnerd: giften, onderhoudsgeld, kinderopvang, fiscaal aftrekbare rechtsbijstand, dienstencheques …
  • Je hoeft geen papieren attesten meer bij te houden en te verzamelen.
  • Attesten en documenten in een digitaal platform gaan nooit verloren.
  • Ze zijn van overal toegankelijk – ook bij thuiswerk – zowel voor de klant als de dossierbeheerder.

Gebruiksvriendelijke begeleiding

De nieuwe tool begeleidt je via een intuïtief klantenportaal doorheen de belastingaangifte. Per onderdeel krijg je een aantal vragen, waar wij als boekhouder het antwoord op moeten weten om een correcte aangifte op te stellen.

Als jij bijvoorbeeld een aftrekbare post hebt maar Dfisc deze informatie niet tijdig doorkrijgt, is die ook niet verwerkt in de aangifte. Logisch eigenlijk, maar zo’n situatie wil je niet. Zoals gezegd kunnen wij deels meekijken over je schouder, maar we weten ook graag welke wijzigingen zich hebben voorgedaan tijdens het inkomstenjaar.

Er staan veel voorbeelden in de tool die verhelderen over welke attesten het gaat en het is duidelijk waar je ze moet toevoegen.

JE KAN NIETS VERKEERD DOEN

Belangrijk om te weten: alle informatie en attesten blijven in deze fase intern bij Dfisc; er wordt nog niets verstuurd naar de overheid.

Dit willen we zeker benadrukken: er kan niets fout lopen met het opladen van attesten. Je kan bepaalde informatie ook kwijt in de notities. Het is alleen een nieuwe, gebruiksvriendelijke manier om attesten te verzamelen. Niet meer op papier, maar enkel digitaal.

De aangifte personenbelasting zelf

Zodra alle informatie binnenkomt bij Dfisc, gaat je dossierbeheerder ermee aan de slag om je aangifte te berekenen en op te stellen. Hij of zij neemt ook de gegevens van het vorige aanslagjaar erbij en verwerkt de nieuwe informatie tot een correcte opgave.

De finalisering van je aangifte en de officiële indiening via Tax-on-web gebeurt zoals altijd via Dfisc. Die werkwijze blijft dus dezelfde als voorheen. Je krijgt ook nog steeds een berekening van ons in je mailbox. Zo weet je op voorhand hoe jouw pb-verhaal afloopt: hoeveel je zal moeten betalen of zal terugkrijgen.

Wat moet je praktisch doen?

Je krijgt van ons binnenkort een e-mail met de concrete gegevens om in te loggen op het digitale pb-platform. Zo kan je meteen aan de slag om alle informatie en attesten in te geven voor je aangifte personenbelasting.

Heb je toch nog vragen over het digitaal platform aangifte personenbelasting, aarzel dan niet om ons te mailen via office@dfisc.be of te bellen op 050 39 25 23. Je dossierbeheerder legt het je graag nog even uit.