Dfisc zet het UBO-register om in de praktijk


 

Net zoals in 2018 de term GDPR ondernemers een last op de schouders legde, hebben we in 2019 te maken met UBO. Het klinkt misschien futuristisch voor velen onder jullie. Dfisc gaat als een bezige bij aan de slag om zijn klanten in orde te brengen met een nieuwe wettelijke verplichting: registratie in het UBO-register.

Wat is het UBO-register en waarom?

Vanaf 31 oktober 2018 trad het UBO-register in werking. Daarin moeten alle uiteindelijke begunstigden van alle vennootschappen, vzw’s … in België geregistreerd worden. UBO staat voor ultimate beneficial owners of ‘uiteindelijk begunstigden’. De FOD Financiën beheert het UBO-register.

Deze maatregel komt er om witwassen, fraude en het financieren van terrorisme tegen te gaan, maar eigenlijk vooral om transparantie te creëren. De wet is zelfs al uitgebreid zodat ook fiscale autoriteiten het register kunnen consulteren om de juiste heffing van belasting te verzekeren.

Wie moet zich registreren?

Elke natuurlijke persoon die rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden is met meer dan 25% van de aandelen of die stemrecht heeft in de vennootschap moet zich registreren. Bij groepsstructuren moeten alle niveaus doorlopen worden totdat de eigenaar een natuurlijk persoon is. Dit is de eigenaar die geregistreerd moet worden. De registratie gebeurt in het UBO-register.

Het bestuursorgaan is zelf verantwoordelijk voor de registratie! Wie niet in regel is, kan een boete tot 50.000 euro krijgen.

Hoe registreer je je?

Als bestuurder van je vennootschap kan je de registratie in het UBO-register zelf doen via een onlineplatform. Maar aangezien dit niet altijd zo evident is of er typische kwesties bij aan bod komen die opvolging vereisen, kan Dfisc dit zeker in orde brengen voor jou.

Wel vragen we hierbij om een duidelijke bevestiging van wie de nodige stappen zal zetten, om alle misverstanden te vermijden. Wij zijn alvast gestart met de opvolging. Binnenkort contacteren we je om als klant je mandaat in orde te brengen. We bezorgen jou achteraf een bewijs van registratie.

Als er in de toekomst wijzigingen in de begunstigden optreden, moeten die ook geregistreerd worden in het UBO-register.

Vragen of hulp nodig?

Heb je vragen over de UBO-registratie voor jouw vennootschap of vzw? Contacteer Dfisc op 050 39 25 23 of via office@dfisc.be, of vraag het rechtstreeks aan je dossierbeheerder.