Hoe laat je medewerkers aangetekende zendingen ophalen?
Als bedrijfsleider wil je ondernemen. Praktische zaken zoals aangetekende zendingen afhalen zijn dikwijls een beslommering die je van de essentie afhouden. Goed nieuws: je kan deze taak uitbesteden door een postvolmacht te geven aan je medewerkers. Benieuwd hoe je dat doet?
Er zijn twee mogelijkheden om een postvolmacht te geven aan derden: via de KBO of via bpost.
1. Gratis: postvolmacht van de KBO
Alle basisgegevens over ondernemingen en hun vestigingseenheden zijn verzameld in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Dat is een databank van de FOD Economie die ook publiek doorzoekbaar is.
Je kan je gegevens in het KBO gedeeltelijk zelf beheren en nazien. Je leest er hier alles over.
Hoe geef je volmacht?
Ga naar My Enterprise om over te gaan tot actie. Inloggen doe je met je eID-kaart en een eID-kaartlezer.
Je geeft volmacht aan iemand om aangetekende zendingen af te halen. Dat kan op het niveau van de entiteit of van de vestigingseenheid. Een volmacht voor een vestiging is uiteraard beperkter dan voor de volledige entiteit.
Let wel, deze volmacht is niet overdraagbaar, ze is op naam en drie jaar geldig. Een volmacht via de KBO is wel gratis.
2. Meer vrijheid: postvolmacht van bpost
Als je als bestuurder van je onderneming niet aanwezig bent, is het handig als ook je medewerkers de briefwisseling in ontvangst kunnen nemen. Hiervoor werk je met een postvolmacht van bpost. Die is geldig voor een of meerdere personen.
Het voordeel van deze postvolmacht is dat ze overdraagbaar is en dus niet op naam hoeft te zijn. Je moet wel een eenmalig bedrag van 45 euro betalen. Ook deze volmacht is drie jaar geldig.
Om een postvolmacht bij bpost in orde te brengen klik je op deze link. Kies bij ‘Bedrijven’ voor de tweede optie.
Meer info nodig?
Heb je nog vragen over postvolmachten of andere administratieve kwesties? Dfisc staat je graag bij. Contacteer ons op 050 39 25 23 of office@dfisc.be.