Keuzes maken zorgt voor focus!


 

In een boeiend webinar alias interview deelde Steven Decorte zijn inzichten over de kracht van keuzes maken in de accountancywereld. Bij Dfisc draait het niet alleen om cijfers, het draait om de ondernemer zelf. De gemaakte keuzes vormen de basis van onze branding en het stelt ons in staat om de juiste en specifieke ondersteuning te bieden aan verschillende types ondernemers.

Dfisc was ooit zelf een starter

Toen Steven zelf als zelfstandige begon, stond hij meteen stil bij het idee hoe breed je moet en kan gaan.

Vraagstuk: Kan je ’s morgens een arts-specialist begeleiden, ’s middags een horecazaak en in de namiddag een juwelenhandelaar?

Dat is een uitdaging, omdat het moeilijk is om alles te kennen. Ieder beroep heeft zijn specifieke aandachtspunten of zijn eigen beroepsregels. Dfisc doet niet graag het halve werk of levert al zeker niet graag een minimum op. Wij gaan voor kwaliteit en voor de 99 à 100% en hebben dus keuzes gemaakt in de sectoren die wij willen adviseren.

“Het moet klikken”

Ja zeker, het moet sowieso klikken met de ondernemer op zich. We doen prospectie, hebben een eerste online gesprek of mensen komen op kantoor. Bij een kopje koffie zien we of er een klik is om een positief verhaal te schrijven. Wij zijn niet de duurste, niet de goedkoopste maar we weten dat we betaalbare diensten en advies kunnen bieden.

Steven tijdens het webinar over focus

Wat krijgt de klant als hij voor Dfisc kiest?

Dfisc wil de behoeften van elke individuele ondernemer begrijpen, ongeacht of deze een freelancer, een bouwbedrijf, een vzw of vrij beroep is. Kies je voor Dfisc, dan kan je dat vergelijken met dat je naar een specialist gaat voor je eigen gezondheid. Wij willen de gespecialiseerde huisarts zijn voor jouw sector. Wij vragen wel een bereidheid van de klant om te willen investeren in een hoogwaardige dienstverlening. Je moet de waarde ervan zien om te investeren in je eigen bedrijf.

De communicatie met klanten wordt ook aangepast aan hun voorkeuren, waarbij de kracht van een goed CRM-systeem essentieel is. Wij geloven heel sterk om de ondernemer te triggeren met wat hij heel concreet nodig heeft. Om dat op te lossen werken wij met labels in ons CRM-systeem.

Voorbeeld: Als er een facturatieregel wijzigt in de bouwsector, dan kunnen wij via die labels alle bouwklanten aanschrijven om te zeggen dat de nodige wijziging automatisch is doorgevoerd in het facturatiepakket, voor zij die daarmee werken. Voor deze die niet werken met ons pakket, kunnen wij de informatie doorsturen waar zij moeten mee rekening houden.

Steven Decorte

“Ik geloof niet in targets, de enigste target is de klant goed begeleiden en ontzorgen en dan komt de rest wel vanzelf.”

Proces in constante evolutie

Hoewel specialisatie essentieel is voor focus en efficiëntie, is het een voortdurend evoluerend proces. Het vinden van de juiste match tussen klanten en medewerkers vereist ook aandacht, maar het kantoor blijft zich richten op het bieden van hoogwaardige diensten en het ontzorgen van hun klanten.

We hebben bewust ook de keuze gemaakt dat eenmanszaken ook heel welkom zijn. Sinds eind 2023 hebben we daarvoor een specialist eenmanszaken in huis. En met die eenmanszaken hebben we al prachtige verhalen meegemaakt.

Vraagstuk? Moet je de oefening meermaals doen of bijna dagelijks?

Nee, bepaalde keuzes kan je niet steeds 180° graden draaien, bv. de vier sectoren zitten ingebakken en dat is longterm-visie maar de aanpak evolueert wel, dat is een continu proces.