Wat is de e-Box?


 

Bonst het ook wel eens in je hoofd van al die soorten boxen? Nee, het is geen nieuwe spelconsole zoals de xbox maar een elektronische brievenbus. Veel overheidsdiensten bezorgen via deze weg je post. En dat allemaal op een veilige manier. Wat is de e-Box nu eigenlijk, waarvoor kan het nuttig zijn en hoe pak je het praktisch aan?

Je merkt dat de overheid meer en meer het papier uitzwaait en dat er vanuit de diverse overheidsdiensten efficiënter gewerkt wordt. De e-Box is gecreëerd om berichten elektronisch te bezorgen aan burgers en bedrijven.

Je hebt twee soorten, eentje voor burgers nl. de e-Box Burger en eentje voor bedrijven, wat dan weer de e-Box Enterprise is.

Hoe krijg je toegang?

Tot op vandaag ben je het niet verplicht om de e-Box te hebben. Als je kiest om langs deze weg digitale post te ontvangen dan moet je de e-Box activeren om toegang te krijgen. Dat is mogelijk via het portaal www.mye-box.be.

Voor ondernemingen zal dit wel verplicht worden vanaf 01.01.2025.  Een onderneming moet zijn e-Box  Enterprise ook activeren. Alle informatie hierover op www.eboxenterprise.be

Bijkomende tip: toegang is ook mogelijk via private dienstverleners zoals Doccle, TrustO … in partnership met de overheid.

Aandachtspunten

Stel niet uit

  • Als je voor de e-Box kiest, kies je logischerwijs voor de digitale weg. Er is nog een overgangsfase waarbij je kan kiezen voor papier én digitaal, maar dan heb je dubbele administratie en dat raden wij af.

Dat wil ook zeggen dat je een e-mail ontvangt (op het door jou gekozen e-mailadres bij de activatie) bij ontvangst van nieuwe berichten. Tegelijk moet je natuurlijk je e-Box checken want anders loop je bv. het risico dat je verkeersboetes of belastingen laattijdig betaalt. Dit met mogelijke boetes en intresten tot gevolg. Dus best altijd zo snel mogelijk je e-Box consulteren – NIET UITSTELLEN!

Dfisc kent de inhoud van je e-Box niet!

  • Dfisc heeft geen toegang tot jouw e-Box.

Ontvang je een vraag om inlichtingen voor je vennootschap of over je personenbelasting of een document waar je niet meteen raad mee weet, stuur het zeker door naar je dossierbeheerder. Wij hebben vaak wel het mandaat voor myminfin, doch dat is niet hetzelfde.

Omzeil phishing of spam

  • Het is toch geen phishing?

Wij krijgen soms de vraag of een bericht met een link spam is. Hoe ga je hier best mee om?

Normaal ontvang je een e-mail met de melding dat je een nieuw bericht hebt in je e-Box en dan word je naar je e-Box omgeleid. Als je twijfelt om te klikken, dan delen wij graag deze TIP:

  1. Je gaat naar de app itsme – dat is al stap 1 in de goede richting want dat is je eigen vertrouwde omgeving.
  2. Onderaan kies je voor partners
  3. Je krijgt een lijst van alle toepassingen
  4. Je kiest voor my e-box waardoor je moet inloggen met itsme
  5. Dan zal je vlug zien of je een nieuw bericht hebt al dan niet!

–> op die manier vermijd je om te klikken op een foute link. Altijd kiezen voor vertrouwde omgevingen is de boodschap. Dat geldt trouwens ook voor het online shoppen. Als er een app bestaat, dan best bestellen vanuit de app zodat je niet aan de slag gaat met foutieve linken en omgeleid wordt naar websites die het niet goed menen.

Veel succes bij de activatie en heb je vragen, stel ze gerust aan ons team – 050 39 25 23 – via e-mail office@dfisc.be