Personal branding 2: Verinnerlijken en passie delen


 

Dfisc is mede-organisator van The Bridge, een platform voor ondernemers uit de Brugse regio. Zo willen we onze cliënten blijven inspireren met nieuwe materie en ook eens buiten de cijfers treden. Het onderwerp van de verjaardagseditie van The Bridge was ‘Branding, een hype of noodzaak?‘. Executive personal branding coach Kim Neuskens van Parlee bracht haar keynote aan de hand van levendige situaties en verhalen. Centraal daarin: het doe-werk verinnerlijken en je oorspronkelijke passie delen.

Personal branding voor ondernemers

Ondernemers zijn doeners. De eerste stap in personal branding is het ‘doe-werk’ proberen te verinnerlijken, door je af te vragen wie je werkelijk bent. Het heeft geen zin om zomaar losweg dingen te posten op sociale media als die berichten niet passen bij je personal brand.

To do

Stel jezelf de vraag: ‘Hoe kan ik een sterk merk zijn?’ Neem nu een bedrijf dat wel draait, maar waarvan de groei stagneert. Of dat niet de juiste werknemers vindt. Op zo’n momenten kan je gaan kijken waar de sterkte van jouw merk nu precies in zit. Je moet in feite kunnen uitleggen waarom mensen een product of dienst bij jou moeten kopen. Een antwoord als ‘Daarom’ of ‘Gewoon, omdat het goed werkt’ is niet voldoende. Nee, de echte reden!

Deel je passie

Toen je begon als ondernemer, had je een passie. Iets was belangrijk genoeg om het de wereld in te sturen. Wanneer je start, start je meteen ook met een personal brand. Je eerste volgers heb je al snel: je ouders, je partner, vrienden, iets later misschien je eerste werknemer.

Maar dan moet je die personal brand bewust verderzetten. Om dat te doen kan je je op een aantal vragen richten:

  • Waarom doe je wat je doet?
  • Wat zijn de minisuccesjes die je al geboekt hebt in je leven?
  • Wie ben jij, waar word je warm van?
  • Welk merk wil je geweest zijn?

Durf te dromen

Je personal brand is datgene wat mensen over jou vertellen als je de kamer verlaat. En dat moet goed zitten als je een goed merk wil zijn!

Meer weten?

Dit is het tweede artikel in een driedelige reeks. Lees ook Personal branding 1 over visies en storytellers en Personal branding 3 over waarden.

Hartelijk dank aan Kim Neuskens voor deze uiteenzetting. Zij bracht haar keynote in een 20-tal minuutjes op een netwerkavond van The Bridge in BLACKBOXX. The Bridge is een initiatief van The Mind Transformers, ING, Dfisc, Turbo, SD Worx, Xerius en Start&Go.

Wil je inspirerende avonden als deze niet missen, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Je wordt dan op de hoogte gehouden van alle data en thema’s.