Minder fiscaal voordeel voor ‘valse’ plug-in-hybrides


 

Sinds 1 januari 2020 wordt in de vennootschapsbelasting een nieuwe formule gehanteerd voor de aftrekbaarheid van autokosten. Daarnaast verandert de berekening van de CO2-uitstoot voor ‘valse’ plug-in-hybrides. Dat zijn hybride wagens met brandstofmotor én een herlaadbare elektrische batterij. Heb jij een valse of een echte hybride? Lees hier wat dit voor jou op fiscaal vlak betekent.

Nieuwe formule

Bij de hervorming van de vennootschapsbelasting  werden een aantal compenserende maatregelen genomen. Een daarvan betreft de aftrekbaarheid van de autokosten. Hiervoor is vanaf 1 januari 2020 (aanslagjaar 2021) een nieuwe formule van toepassing.

De aftrekbeperking van de kosten van personenauto’s wordt als volgt berekend:

120% – (0,5% x coëfficiënt x aantal gram CO2 per kilometer)

De coëfficiënt in deze formule is:

  • 1 voor auto’s met een dieselmotor
  • 0,90 voor auto’s met een aardgasmotor en een belastbaar vermogen van minder dan 12 fiscale pk
  • 0,95 voor alle andere auto’s, dus auto’s met een benzinemotor en elektrische auto’s

De formule geldt niet voor auto’s met een CO2-uitstoot van 200 gram of meer per kilometer. In die gevallen geldt een forfait van 40% voor het aftrekbare gedeelte van de kosten. De uitkomst van de formule mag ook niet lager dan 50% of hoger dan 100% zijn.

Als je de cijfers invult voor jouw auto, kom je tot een uitkomst. Die kan voor iedereen verschillend zijn. Een voorbeeld:

Dieselvoertuig, 98 gr CO2-uitstoot/km
Aftrekpercentage: 120% – (0,5% x 1 x 98) = 71%

Plug-in-hybride

Voor sommige plug-in-hybrides kan men vanaf aanslagjaar 2021 geen rekening meer houden met de CO2-uitstoot volgens het inschrijvingsbewijs. In plaats daarvan zal men rekening houden met de uitstoot van het overeenstemmende model zonder hybride technologie. Dit heeft een impact op de aftrek van autokosten en het belastbare voordeel van alle aard.

Wat is een plug-in-hybride?

Een plug-in-hybride is een wagen die uitgerust is met een brandstofmotor én een elektrische batterij heeft die opgeladen kan worden via een externe energiebron.

Voor deze hybrides geldt een strikte norm:

  • De elektrische batterij moet een energiecapaciteit hebben van ≥ 0,5 kWh per 100 kg van het wagengewicht.
  • De uitstoot moet ≤ 50 gram per km zijn.

Wat is er ‘vals’ aan een hybride?

Als je wagen niet aan deze voorwaarden voldoet, is er sprake van een ‘valse’ plug-in-hybride. Het probleem zit in het feit dat de elektrische batterij dan niet voldoende energiecapaciteit heeft. Dat impliceert dat je bijna uitsluitend op brandstof rijdt.

Einde gunstmaatregel

Vroeger vulde men in deze formule de CO2-uitstoot in die op het inschrijvingsbewijs gedrukt was. Bij valse hybrides is die theoretische uitstoot echter heel wat lager dan de werkelijke CO2-uitstoot.

Sinds 1 januari 2020 kijkt men daarom naar de CO2-uitstoot van de overeenstemmende niet-hybride versie van de wagen. Deze maatregel geldt voor de ‘valse’ hybrides die vanaf 2018 werden aangekocht, gehuurd of geleased.

Het gevolg is dat een oplaadbare hybride duurder wordt voor jou, omdat de aftrekbare kost met de nieuwe berekening lager wordt. Is je auto van vóór januari 2018, dan geniet je nog van de oude fiscale gunstregeling.

Tip: consulteer de lijst

Er bestaat een lijst waarin de ‘valse hybrides’ opgesomd worden met de overeenstemmende niet-hybride voertuigen. Die kan je consulteren op de website van de FOD Financiën.

Vragen of advies?

Uiteraard berekent Dfisc voor jou wat het aftrekpercentage is voor je voertuig of wagenpark. Heb je toch vragen hierover of wens je fiscaal advies, aarzel dan niet je dossierbeheerder te contacteren.