Personal branding 3: Waarden moeten een lading krijgen


 

Dfisc is mede-organisator van The Bridge, een platform voor ondernemers uit de Brugse regio. Omdat we onze cliënten willen blijven inspireren met nieuwe materie treden we ook weleens buiten de cijfers. Het onderwerp van de verjaardagseditie van The Bridge was ‘Branding, een hype of noodzaak?’. Kirsten Willem, hoofd communicatie bij Club Brugge, bracht de keynote aan de hand van enkele filmpjes. Hij toonde waar Club Brugge voor staat en hoe ze die waarden een lading meegeven. Voor ondernemers gaf hij ook een stappenplan en advies voor personal branding.

Waarden

In 2011 heeft Club Brugge zijn supporters aangesproken en hen bevraagd over wat de eigenheid van Club Brugge is. Ook intern werd die vraag gesteld. Zo kwam men tot een oplijsting van een aantal waarden, zoals willingness (supporters zijn bereid iets te doen voor hun club), approachable … Die waarden leidden tot de lijfspreuk van Club Brugge: No sweat, no glory, en tot de slogan Bluvn Goan.

Vier stappen naar een personal branding

Kirsten Willem toont dat we tot een personal branding komen in vier stappen:

  1. Je verkoopt jezelf door iets te zeggen over jezelf = personal selling.
  2. Je herhaalt het = advertising.
  3. De persoon die de eerste boodschap heeft ontvangen, zegt het door of stelt er zijn vertrouwen in = public relations.
  4. Die persoon begrijpt ook de boodschap = personal branding.

Waarden een lading meegeven

Volgens Kirsten mogen de waarden van een organisatie op de website vermeld worden, maar moeten ze sowieso een lading krijgen. Branding is een verhaal dat je moet waarmaken.

Club Brugge koos ervoor zijn waarden niet op te nemen op zijn website, maar wel de finale conclusie te delen: No sweat, no glory. Dit zegt voor hen alles en omvat de Club-waarden.

Je kan ook geen waarden op een muur in je bedrijf kleven, waar iedereen ze kan lezen bij het binnenkomen, als ze geen lading hebben. Ze moeten gedragen worden door de mensen die er werken. Hier komen we weer bij de storytelling waar het in het eerste deel van deze reeks over ging.

Wat met negatieve reacties?

Onvermijdelijk kom je ze tegen: negatieve reacties op je doen en laten. Een advies: stop met ze te lezen. Laat ze even door iemand anders lezen. Op die manier handel je ook niet naar die negativiteit en blijf je jezelf.

Kortom, houd de focus op jezelf. Je moet niet willen kijken naar wat iemand anders doet en je afvragen of jij dat ook moet doen. Nee, blijf bij jezelf, anders gaat je personal brand verloren.

Meer weten over personal branding?

Dit is het derde deel van een themareeks. Lees ook onze vorige artikels, Personal Branding 1 over visies en storytellers en Personal Branding 2 over verinnerlijken en passie delen.

We bedanken Kirsten Willem van harte voor zijn uiteenzetting. Hij bracht deze keynote in een 20-tal minuutjes op een netwerkavond van The Bridge in BLACKBOXX. The Bridge is een initiatief van The Mind Transformers, ING, Dfisc, Turbo, SD Worx, Xerius en Start&Go.

Wil je deze inspirerende avonden niet missen, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Je wordt dan op de hoogte gehouden van alle nieuwe data en thema’s.